Mrożonki na zimę – zdrowe czy nie?

Czy mrożone owoce i warzywa są zdrowe, czy nie
Czy mrożone warzywa są zdrowe i cenne w witaminy i składniki mineralne, czy mogą być alternatywą dla świeżych, jak je przygotować, by zachować 100 proc. witamin i czy mrożonki to dobre rozwiązanie w okresie jesienno-zimowym?

Jesienią i zimą ciężko o świeże owoce. Czy zatem warto jeść mrożone czy lepiej nie jeść ich wcale. Mrożenie produktów to dietetyczny temat-rzeka. Poniżej kilka przydatnych z punktu zdrowego żywienia informacji.

Czy warzywa i owoce po zamrożeniu tracą wartości odżywcze?

Mrożone warzywa i owoce są równie wartościowym źródłem składników mineralnych i antyoksydantów, jak ich świeże odpowiedniki. Zgodnie ze stanowiskiem USDA (Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych), mrożenie świeżych owoców nie niszczy istotnie zawartych w nich składników odżywczych. Jednakże, by zachować wartości odżywcze, proces mrożenia powinien być przeprowadzony jak najszybciej w temperaturze ok. -18oC.

Czy proces mrożenia niszczy beta-karoten zawarty w warzywach i owocach?

W badaniach Graça Dias i wsp. sprawdzano zawartość i stabilność karotenów w świeżych i mrożonych: pomarańczach, brzoskwiniach, jabłkach i jarmużu. Wykazano, że mrożenie nie wpływało istotnie na ilość beta-karotenu, a wręcz w przypadku pomarańczy, ta ilość wzrosła. Wobec tego, możemy śmiało spożywać mrożonki, w celu dostarczenia dla organizmu odpowiedniej ilości prowitaminy A.

Dlatego mimo okresu jesienno-zimowego możecie włączyć do swojej diety trochę wiosny i lata. Kupić mrożone maliny, truskawki czy borówki – zrobić koktajl czy naleśniki z twarogiem i musem z truskawek. Nie ograniczajcie się – pamiętajcie że mrożonki są dostępne cały sezon. Warto z nich korzystać w przypadku braku sezonowych warzyw w okresie jesienno-zimowym. Dla dziecka to całoroczny dostęp do witamin i składników mineralnych i bomba witaminowa. Ja jestem wielką fanką mrożonek, bo można z nich przygotować wszystko.

Od jakiego wieku dziecko może spożywać mrożone warzywa i owoce?

Od momentu rozszerzania diety, czyli po skończonym 6 miesiącu życia. Mrożonki warto włączyć w momencie, kiedy nie ma zbyt dużej ilości owoców oraz warzyw sezonowych w tej sytuacji lepiej kupować mrożone niż te nie sezonowe, czyli importowane.

Czy można zamrażać wszystkie warzywa i owoce?

Tak, ale należy pamiętać, że aby zachować wartości odżywcze, proces mrożenia powinien być przeprowadzony jak najszybciej w temperaturze ok. -18oC.

Czy owoce i warzywa, a także mięso powinniśmy myć przed mrożeniem?

Owoce i warzywa koniecznie myjemy, oczyszczamy z szypułek oraz pestek i możemy zamrozić.

Zupełnie inaczej jest z mięsem. Nie należy myć mięsa przed zamrożeniem! Nie należy też go myć przed bezpośrednią obróbka termiczną. Dlaczego? Dlatego że narażamy inne produkty, które często leżą na blacie kuchennym lub w pobliżu zlewu gdzie myjemy mięso na rozprzestrzenianie się bakterii, które mogą być obecne w mięsie. Proces obróbki cieplnej i tak je niszczy, wiec mycie mięsa przed zamrożeniem nie ma sensu. Z tego samego powodu warto mieć także oddzielną deskę do krojenia mięsa.

Jak przechowywać mrożonki?

Europejska Rada Informacji o Żywności (ang. The European Food Information Council – EUFIC) zaleca, by temperatura zamrażalnika wynosiła minimum -18oC. Ponadto, produkty powinny być dosyć ciasno ułożone, w odpowiednich pojemnikach, chroniących żywność przed uszkodzeniem. Produkty powinny być schłodzone – wysoka temperatura żywności wkładanej do zamrażalnika może popsuć jakość żywności już tam obecnej. Warto pamiętać, że produkty raz rozmrożone nie powinny być zamrażane ponownie.

Jak rozmrażać mrożonki?

Nie należy rozmrażać zamrożonej żywności w temperaturze pokojowej, należy produkt zanurzyć w ciepłej wodzie lub użyć urządzeń grzejnych. Dlaczego? Mikroorganizmy mogą namnażać się bardzo szybko, jeśli żywność przetrzymywana jest w temperaturze pokojowej. Podczas przechowywania żywności w temperaturze poniżej 5°C lub powyżej 60°C, wzrost mikroorganizmów jest wolniejszy lub nawet powstrzymany.
Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on twitter
Udostępnij na Twitterze

Spodobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na newsletter i otrzymuj powiadomienia o nowych tekstach na blogu.

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych w celach marketingowych przez firmę Anna Radowicka zgodnie z Polityką Prywatności.